Elokuinen Rogaining- suunnistustapahtuma 28.8. Vetelissä! Päivitetyt ohjeet!

20.8.2019

Rogaining- tapahtuma ke 28.8.2019 Vetelissä!

Ohjeet

Tervetuloa rogaining-tapahtumaan Veteliin! Paikkana vanha tuttu Puusaaren Pärinäpirtti, jonka piha-alueella karttojen jako ja yhteislähtö sekä maali. Opastus vt 13. Autojen parkkeeraus piha-alueella ja soratien varressa, omatoimisesti.

Joukkueen koko 2-5 henkilöä. Maksu 5 euroa/henkilö. Tällä kertaa maksu peritään kaikilta. Käteisellä. Paikan päällä. Voit ilmoittautua joukkueena ennakkoon vielä ennen tapahtumaa (viestillä/soitolla 040-5962080/040-5179575) tai sitten hetimiten paikan päällä hyvissä ajoin ennen karttojen jakoa! Keksi joukkueelle osuva nimi! Kaikki kisaavat samassa 90 min sarjassa. Palkintoja ei tällä kertaa jaeta, mutta maalissa pullakaffit/mehut, jotka voi toki nauttia myös ennen starttia!

Karttana Puusaari 1:10 000.  Tulostekartta ja väreissä. Kartan koko tiettävästi A3. Kartta ei pidä täysin paikkaansa. Ottakaa tämä huomioon. Kartasta puuttuvat tuoreet hakkuut sekä korjuujäljet. Myös vanhat hakkuuaukot voisi kuvata ennemminkin vihreällä kuin rasterikeltaisella. Rasteja on maastossa 30. Ne sijaitsevat osin erittäin näkyvillä ja osin piilossa. Rastit voivat sijaita myös hieman epätavallisissa paikoissa. Olkaa varovaisia leimatessanne, etteivät leimasimet tipu kötystysnaruistaan ja muutoinkin. Kaikkien joukkuejäsenten pitää leimata ja liikkua vähintään 50 m etäisyydellä toisistaan.

Rastien yhteispistemäärä 164. Rastin koodinumero kertoo pisteen. Maastossa on sekä 2- että 3-numeroisia rastikoodeja. Koodin viimeinen numero kertoo rastin pistemäärän. Esimerkiksi koodi 98 antaa 8 pistettä, 33 antaa 3 pistettä, 116 taas 6 pistettä ja 113 tietenkin 3 pistettä jne. Suurin pistemäärä on rastilla 110, josta saa 10 pistettä. Tarkoituksena on kerätä niin monta pistettä kuin 90 minuutin ajassa on mahdollista. Maastosta voi toki tulla aikaisemmin pois, mutta myöhästyneet valitettavasti hylätään.

Valtatie 13 on kielletty alue, myös sen tienpuoleinen ojaluiska. Älkää myöskään menkö talojen pihoille, vaikka sellaisia ei oikein pitäisi matkalla ollakaan. Tällä kertaa myös viljelypellot ovat kiellettyä aluetta.

Aikataulu: Karttojen jako ja suunnittelu klo 17.30 Pärinäpirtin pihalla. Yhteislähtö klo 18. Maali sulkeutuu klo 19.30. Ottakaa mukaan omat kynät, joilla merkitsette haettavat rastit ja mahdollisesti myös reitit. Alustakaan ei huono. Suunnitella voi missä vain, vaikkapa omassa autossa tai kannon nokassa.

Tulokset ilmestyvät nettiin ennen puolta yötä!

Pesutiloja ei ole, joten vaihtovaatteilla mennään!

Tervetuloa Veteliin rogaajat!

Mitä on rogaining?

Rogaining on joukkuelaji. Joukkueen koko on 2–5 henkilöä, ja joukkueessa voi olla miehiä, naisia tai molempia. Jokainen joukkueen jäsen saa oman kartan. Jokainen joukkueen jäsen leimaa rastin! Jäsenet eivät saa olla kauempana kuin 50 metriä toisistaan.

Rogaining-tapahtuma alkaa suunnittelujaksolla, jonka aikana joukkueet suunnittelevat, mitkä rastit heidän kannattaa hakea ja missä järjestyksessä.

Rastit saa kiertää vapaavalintaisessa järjestyksessä ja tavoitteena on kerätä määräajassa mahdollisimman monta pistettä. Eri rasteista saa eri määrän pisteitä, mikä vaikeuttaa reitin suunnittelua. Tällä kertaa pistemäärän kertoo rastilla olevan koodin viimeinen numero.

Tapahtuman aikana saa koska tahansa palata kilpailukeskukseen esimerkiksi juomaan. Maastossa voi liikkua juuri itselle sopivaa vauhtia, pitää taukoja niin paljon kuin haluaa ja tulla pois koska tahansa ennen määräaikaa!

Ainakin osa rasteista sijoitetaan tavalliseen suunnistamiseen verrattuna hieman erilaisiin paikkoihin. Rastipisteet voivat olla epäselviä tai kulkukelpoisuus saattaa olla huonoa. Toisaalta rasteja voidaan sijoitella myös maaston hienoimpiin paikkoihin. Vapaasti valittavan reitin ohella tämä rogainingista erinomaisen lajin kaikille luonnossa viihtyville.