Järjestäjien esittely

AKTIIVINEN VIISKYMPPINEN

Eläkeliiton Vetelin yhdistys perustettiin 1973 eli ensi vuonna saamme viettää 50-vuotisjuhlaa. Valtakunnallinen Eläkeliitto perustettiin vuonna 1970 valvomaan eläkeläisten etuja. Veteli oli edistyksellinen jo silloin perustaessaan Keski-Pohjanmaalle toisena oman yhdistyksen. Yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja oli Kauno Lempiälä. Jäseniä alkuvaiheessa oli 159, joista suurin osa olikin naisia. Tänään jäseniä on 450, ja edelleen on naisenemmistö. Jäsenmäärä on hyvä suhteessa kunnan 3000 asukkaan väkilukuun.

Aiemmat sukupolvet ovat luoneet hyvän pohjan nykyiseen toimintaan. Toimintatavat ovat ajan saatossa muuttuneet, mutta perusasiat ovat säilyneet. Seurakunnan ja muiden yhdistysten kanssa tehdään yhteistyötä talkoiden ja kiinnostavien luentojen merkeissä. Päiväkahvitilaisuudet ja muut kokoontumiset ovat olleet tauolla pari vuotta pandemian vuoksi, joka on rajoittanut kokoontumislupaa ja -halua. Pikkuhiljaa ollaan pääsemässä normaaliin toimintaan.

Tikkauskerhossa ahkerat naiset tikkaavat hyväntekeväisyystuotteita. He ovat tikanneet villasukkia miesleskille, lohtuhuiveja naisleskille ja villanuttusettejä uusille vauvoille. Muutamia kohteita mainitakseni. Tikkaamisesta ja yhdessäolosta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan.

Liikuntakerhot ovat monimuotoisia. Kahdesti viikossa pelataan bocciaa, josta Veteli on voittanut monia mestaruuksia. Uusia pelaajia toivotetaan tervetulleiksi. Senioritanssijat ovat kokoontuneet kerran viikossa yhdessä opettelemaan tansseja. Tanssin ystäviä mahtuu vielä mukaan. Kuntosalilla käydään kerran viikossa lihaskuntoa kehittämässä ja ylläpitämässä. Vetelin uimahallissa pidetään vesijumppaa, joka soveltuu kaikenikäisille ja kaikille nivelille.

Karaoken harrastajille on ollut oma kerho, mutta sekin on ollut tauolla koronan aikana. Katsotaan syksyllä, mikä on tilanne.

Uusina liikuntalajeina on ollut lavatanssijumppa ja keilaaminen. Molemmat liikuntalajit ovat saaneet suuren suosion. Samoin tänä keväänä aloitettu tuolijumppa, joka on tehokasta, mutta lempeää liikuntaa myös liikuntarajoitteisille.

Vapaaehtoistoimintaa aloitellaan pandemian jälkeen uudestaan. Yhteistyötä tehdään seurakunnan, SPR:n ja Omaishoitajien kanssa.

Talkootöillä rahoitetaan yhdistyksen toimintaa ja teatteri- ym. matkoja. Talkoita tehdään mm. Kemoralle ja Kaustisen Festivaaleille.

Yhdistys on järjestänyt monia piirin ja valtakunnallisiakin kilpailuja, joissa niissäkin tarvitaan työväkeä. Tänä vuonna voidaan onneksi toteuttaa valtakunnalliset suunnistuskilpailut. Olemme ylpeitä saadessamme järjestää kilpailut.

Eläkeyhdistys mielletään usein vanhusten yhdistykseksi. Ehkä alkuaikoina yli kuuskymppinen luokiteltiin vanhukseksi, mutta nykyään kahdeksankymppinen on entinen kuuskymppinen. Eikä tarvitse olla eläkeläinen, jotta yhdistykseen voi liittyä. Jos toiminta kiinnostaa, tervetuloa joukkoon! Uusia ideoita ja toiveita toimintaan otetaan mielellään jäseniltä vastaan. Jäseneksi voi liittyä yhdistyksen kotisivuilla www.elakeliitto.fi/yhdistykset/veteli

Sari Torppa

Eläkeliiton Vetelin yhdistys ry